Renuntarea la fumat nu este usora, este foarte dificila dar se poate; de fapt, tot mai multi oameni o fac. Chiar si cunoscand efectele nocive ale tigarilor, renuntarea la fumat este mai usora decat ai crede. Renuntarea la fumat este ceva ce ar trebui sa faca toata lumea, indiferent daca are 20, 40 sau 70 de ani.

  1. Renuntarea la fumat este o investitie excelenta in sanatate. Desi stii ca tutunul este daunator sanatatii tale, nu strica niciodata sa cunosti numeroasele daune si boli grave pe care le poate provoca.
  2. Gaseste-ti propriile motive pentru a renunta la fumat. 
  3. Convingere si mentalizare. Trebuie sa acceptati ca luarea deciziei de a renunta la fumat este o sarcina dificila si ca va fi nevoie de vointa pentru a atinge scopul.
  4. Stabileste data pentru a te lasa de fumat. Primul pas pentru a te lasa de fumat este sa alegi cand vrei sa te lasi.
  5. Consultati-va cu medicul. 
  6. Considera-l o modalitate de a economisi. 
  7. Bazeaza-te pe familie si prieteni. Pe parcursul procesului de renuntare la fumat vor exista momente dificile, in care mediul familial si social joaca un rol fundamental.
  8. Urmati un stil de viata sanatos. Pentru a ramane motivat, a atenua simptomele de sevraj si a reduce posibilitatea de recidiva, este indicat sa fii activ fizic, sa mentii o alimentatie adecvata, sa faci exercitii de relaxare si sa dormi adecvat.
  9. Feliciteaza-te pentru progresul tau. Fiecare zi fara fumat este motiv de sarbatoare.
  10. Invata sa gestionezi poftele si declansatoarele. Declansatorii sunt anumite persoane, locuri sau activitati care te fac sa vrei sa fumezi. Cunoasterea declansatorilor va poate ajuta sa invatati sa le gestionati. Poftele sunt indemnuri scurte, dar intense de a fuma. De obicei dureaza doar cateva minute. Planificati din timp si faceti o lista de activitati scurte de facut atunci cand aveti pofta.
  11. Gestionati retragerea. In primele cateva saptamani dupa ce ati renuntat, este posibil sa va simtiti suparat si sa doriti sa fumati. Aceste simptome neplacute ale renuntarii la fumat sunt cunoscute sub numele de sevraj. In timpul sevrajului, organismul se obisnuieste sa nu aiba nicotina din tigari. Pentru multi oameni, cele mai grave simptome de sevraj dureaza de la cateva zile pana la cateva saptamani.
  12. Scapa de tigari si scrumiere si curata orice miroase a fum.
  13. Scoateti tigarile si scrumierele din masina, schimbati-le cu guma fara zahar.
  14. Identificati momentele in care simti cea mai mare dorinta de a fuma. Gandeste-te la ceva diferit de facut in acele momente in care vrei sa fumezi mai intens: bea ceai in loc de cafea, iesi la plimbare dupa pranz etc.
  15. Schimbati-va rutinele. Mancati la ore diferite sau mancati multe mese mici in loc de trei mese mari.  
  16. Aveti la indemana gustari sanatoase: betisoare de telina sau morcov, fructe proaspete, biscuiti din cereale integrale etc. Cand te lasi de fumat, este normal sa te simti anxios si sa vrei sa mananci.  
  17. In sfarsit, nu te descuraja, continua. 

Beneficiile renuntarii la fumat

Corpul incepe sa-si revina in cateva minute dupa ce ti-ai fumat ultima tigara:

  • La 20 de minute dupa ce ati renuntat: ritmul cardiac si tensiunea arteriala scad.
  • La 12 ore dupa renuntare: nivelul de monoxid de carbon din sange scade la normal. 
  • La 2 saptamani pana la 3 luni dupa renuntare: circulatia se imbunatateste si functia pulmonara creste.
  • La 1 pana la 9 luni dupa ce ati renuntat: tusea si dificultatile de respiratie scad. Structurile mici asemanatoare parului care elimina mucusul din plamani (cilii) incep sa-si reia functia normala in plamani, crescand capacitatea de a controla mucusul, curata plamanii si reduc riscul de infectie. 
  • La 1 an de la renuntare: Excesul de risc de boala coronariana este redus la jumatate fata de o persoana care continua sa fumeze. Riscul de atac de cord scade dramatic. 
  • La 5 ani de la renuntare: Riscul de cancer la nivelul gurii, gatului, esofagului si vezicii urinare este redus la jumatate. Riscul de cancer de col uterin este redus la nivelul de risc al unei femei nefumatoare. Riscul de accidente cerebrovasculare (accidente vasculare cerebrale) poate fi redus la nivelul unui nefumator dupa 2 pana la 5 ani.
  • La 10 ani dupa ce ai renuntat: Riscul tau de a muri din cauza cancerului pulmonar este de aproximativ jumatate din cel al unei persoane care inca mai fumeaza. Reduce riscul de cancer al laringelui (cutie sonora a vocii) si pancreasului.
  • La 15 ani de la renuntare: Riscul dumneavoastra de boala coronariana este egal cu cel al unui nefumator.

La care se adauga:

  • Reduce riscul de diabet.
  • Promoveaza o mai buna functionare a vaselor de sange si contribuie la functionarea inimii si a plamanilor.
  • Mesele au un gust mai bun.
  • Respiratia, parul si hainele tale miros mai bine.
  • Dintii si unghiile nu mai au o culoare galbuie.
  • Activitatile pe care le faceti de obicei vor fi mai rapide(de exemplu, urcatul scarilor sau efectuarea treburilor casnice).
  • Puteti ramane in interiorul cladirilor, fara a fi nevoie sa iesi afara pentru a fuma.
  • Economisesti bani.