Oamenii de stiinta sunt acum capabili sa ne spuna lucruri uimitor de specifice despre modul in care functioneaza creierul nostru. Cercetarile recente detaliaza modalitati de a ne folosi creierul pentru a ne imbunatati viata, fie ca gandim ganduri fericite, fie ca scapam de cele negative. Se pare ca nu trebuie sa acceptam pasiv ceea ce gandeste creierul nostru. Putem sa ne sculptam gandirea, de fapt, si sa o facem sa produca efecte cognitive mai bune. Trei exemple recente mi-au atras atentia.

In primul rand,  visarea pozitivaeste ceva ce putem invata sa facem si chiar sa ne imbunatatim cu practica. De ce am vrea? Ei bine, daca va amintiti studiul care a constatat ca oamenii ar prefera sa aiba un soc electric decat sa stea singuri singuri cu gandurile lor, nu suntem prea buni la visarea pozitiva. Activitatea ne imbunatateste sentimentul de bunastare. Si ne poate izola, intr-o oarecare masura, impotriva tendintei de a ne gandi doar la ceea ce ne lipseste si la ceea ce ne-am dori sa avem, doua forme de visare care ne fac mai mult anxiosi , invidiosi si morocanosi. Crearea de spatiu in creier pentru rezultate pozitive este o modalitate foarte buna de a face probabil ca veti avea astfel de rezultate pozitive in viitor.

Secretul unei reverii pozitive este mai intai sa-ti imaginezi o realizare viitoare, ceva care te face fericit. Ar putea fi o absolvire, o promovare, o mutare intr-un oras nou. Sau o prezentare de succes. Apoi, trebuie sa exersati tehnica. Al treilea sfat este sa eviti sa faci planuri specifice, ci mai degraba doar sa te bucuri de realizarea, deja completa, deja castigata. Lasati-va in gloria ei. Si, in cele din urma, alege momentul potrivit. Nu incercati sa reveriti pozitiv cand sunteti deja in modul de criza, cand participati cu intarziere la un proiect sau o misiune sau cand sunteti nervos de o discutie viitoare. Incercati-l cand sunteti relaxat, facand o plimbare in natura, de exemplu.

Amigdala este partea creierului care proceseaza emotia si amintirile. Cu cat este mai puternica emotia, cu atat mai puternica este memoria . De exemplu, ne dezvoltam teama de a vorbi in public . Avem o experienta proasta, amigdala o denunta ca fiind dureroasa si, asa ca data viitoare cand incercam, anticipam deja durerea, ceea ce face mai probabil ca si a doua incercare sa mearga prost. Sau, chiar daca merge bine, ne vom aminti singurul lucru mic care a gresit si vom continua ciclul.

Lucrarea la stabilirea unei bune practici pozitive de reverie poate contracara aceasta tendinta de a crea bariere mentale in jurul lucrurilor care merg prost in viata noastra. Ruturile mentale perpetueaza perceptiile si tendintele negative.

Un alt  pic recent de cercetarearata ca amintirea amintirilor negative duce la a te simti mai rau cu tine si a avea mai putina satisfactie in viata de zi cu zi. Deci, actul de a renunta la rezultate negative, contracarari sau experiente este important de realizat. Daca nu, veti creste probabilitatea de a va deteriora pe termen lung psihicul. Din nou, aceasta abilitate de a reveni este deosebit de importanta pentru artistii interpreti precum vorbitorii publici. Trebuie sa fii capabil atat sa creezi loc pentru experiente pozitive, sa le cresti probabilitatea si frecventa, cat si sa iti revii rapid din inevitabilele ocazii mai putin perfecte, astfel incat sa nu devina obiceiuri.

In cele din urma, un al treilea studiua aratat ca amintirea exemplelor in care ati avut succes (,, autoeficacitatea ” in jargonul studiului) va creste rezistenta , oferindu-va mai mult muschi mental pentru a trece prin momente dificile.

Stiinta ne ofera acum o serie de modalitati de a ne perfectiona performanta mentala; depinde de noi sa folosim aceste tehnici emergente pentru a fi cel mai bun posibil.