Desi carnea rosie este o sursa mai buna de fier decat carnea alba, fierul fiind un mineral esential pentru anemici, specialistii ne recomanda sa nu exageram cu consumul de carne rosie. Putem consuma maximum o portie pe saptamana, in timp ce carnea alba trebuie consumata de trei sau patru ori pe saptamana.

De cativa ani, carnea rosie are un nume rau . O reputatie proasta destul de justificata: numeroase studii stiintifice care indica riscurile pentru sanatate ale consumului excesiv. Despre cel mai mult s-a vorbit despre cancer. In octombrie 2015, Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) a clasificat aportul de carne rosie drept „ probabil cancerigen pentru oameni”. Aceasta concluzie, sustinuta de o echipa de 22 de experti dintr-o duzina de tari care au analizat peste 800 de studii, a fost trasa pe baza „dovezilor limitate” conform carora carnea rosie creste riscul de a dezvolta in special cancer colorectal, precum si pancreasul si prostata.

Carnea rosie

Carnea rosie este o sursa buna de proteine, vitamine si minerale. In schimb, fiind bogata in grasimi saturate si colesterol, poate duce la ingrosarea arterelor si la aparitia bolilor cardiovasculare. Studii recente atesta faptul ca un consum foarte mare de carne rosie poate provoca aparitia cancerului. Explicatia consta in faptul ca atunci cand carnea rosie este preparata la temperaturi foarte mari se formeaza anumiti compusi responsabili de aparitia cancerului. Un alt studiu realizat recent arata ca femeile care consuma mai mult de 1,5 portii de carne rosie pe zi sunt aproape de doua ori mai expuse aparitiei cancerului de san decat cele care consuma carne de maximum trei ori pe saptamana.

Carnea alba

Carnea alba contine proteine de calitate si este mai saraca in lipide decat carnea rosie. In plus, are si avantajul de a se digera mai usor. Specialistii ne recomanda sa consumam aproximativ 150-200 de grame de carne alba pe zi, cel mai sanatos fiind pestele, care contine acizi grasi polinesaturati, buni pentru mentinerea in stare excelenta a vaselor de sange. Carnea de pui este la fel de sanatoasa, consumul regulat scazand riscul aparitiei cancerului sau a afectiunilor cardiovasculare. Pieptul este partea cea mai slaba in grasimi, el continand mai putin de jumatate din grasimea unei fripturi degresate de vita. In schimb, pielea de pui nu trebuie consumata deoarece contine cea mai mare cantitate de colesterol. Astfel, 100 de grame de piept de pui cu piele contin 170 de calorii, in timp ce 100 de grame de piept de pui fara piele au numai 140 de calorii. Chiar si asa, grasimea care se gaseste in carnea de pui este mai putin saturata decat grasimea din carne de vita.

Carnea rosie se digera greu

Specialistii atrag atentia si la modul de asociere a preparatelor din carne. Astfel, este interzis consumul de carne cu garnitura de cartofi prajiti sau piure, deoarece provoaca probleme digestive. Carnea se digera in 15-20 de ore, in timp ce carbohidratii din cartofi in cateva ore, iar din acest motiv apar procesele de fermentatie sau balonarile. Garniturile potrivite pentru orice carne sunt orezul, deoarece se digera foarte rapid si nu provoaca fermentatii, si legumele fierte sau la gratar.